Visie op voedingsadvies

 

"Je bent wat je eet" 

Alles wat je in je mond stopt, is van invloed op je lichaam, geest en ziel. We weten dit wel, maar waarom handelen we er zo weinig naar? We stoppen nog veel te vaak dingen in onze mond (en dus in ons lichaam en onze organen) die energie van ons afnemen in plaats van ons energie te geven (wat de oorspronkelijke bedoeling is van voedsel!).

Tegenwoordig beginnen we het normaal te vinden dat we na een maaltijd moeten rusten en dipjes krijgen (omdat ons systeem niet meer de sterkte heeft om het ingenomen voedsel te verwerken), terwijl we in een ideale situatie juist een boost van energie moeten krijgen na een maaltijd...    

 

"Laat voeding je medicijn zijn, en je medicijn je voeding"  (Hippocrates - grondlegger van de westerse geneeskunst en filosoof) 

De natuur verschaft voedingsmiddelen met krachtige, gezonde eigenschappen, die kwalen kunnen bestrijden en gezondheid kunnen schenken. De belangrijkste oorzaak van westerse welzijnskwalen zijn voeding en leefwijze.

Tot aan het begin van de 20ste eeuw was gezonde voeding de basis van elke therapie. De breuk die optrad in de 20ste eeuw tussen voeding en gezondheid (vergevorderde industrialisatie, landbouwmethodes die op winstmaximalisatie gebaseerd zijn, globalisering waarbij ieder product overal op elk moment beschikbaar moet zijn) is de reden waarom wij niet in staat zijn 70% van alle voortijdige overlijdens aan westerse kwalen te voorkomen.

Tweevoudig nobelprijswinnaar Linus Pauling zei het al rond 1968: "Optimale voeding is het medicijn van de toekomst".   

 

"Put your money where your mouth is" 

Investeer in gezonde voeding, bespaar niet op voeding, de brandstof voor je lichaam én geest, en om in economische termen te blijven: het zal renderen, je zal je investering ruimschoots terugverdienen in termen van energie, gezondheid, levensvreugde en schoonheid! 

 

"Eet niets wat je grootmoeder niet zou herkennen"

Dit geldt vooral voor bereide gerechten. Onze supermarkten zijn gevuld met voeding waar onze grootouders nog nooit van hebben gehoord, en die gemaakt zijn om in te spelen op onze evolutionaire voorkeuren voor zoet, vet en zout. 

 

 

Vier uitspraken die zoveel waarheid bevatten, toch is het niet zo makkelijk om deze waarheden in de praktijk te brengen. We worden vandaag de dag serieus op de proef gesteld als het aankomt op het goed voeden van ons lichaam:

 

- drukke levens waarin weinig tijd is om bewust te worden van onze voeding (laat staan het zelf te kweken, bewust en duurzaam aan te kopen en te bereiden);

 

- hoog aanbod van bewerkt, geraffineerd voedsel (gebruik van pesticiden in landbouw), supermarkten op iedere hoek van de straat die lange bewaartermijnen moeten kunnen overbruggen (veel samengestelde producten met ongezonde bewaarmiddelen, smaakversterkers, enz.);

 

- er is zoveel aanbod rondom ons heen, op alle plaatsen waar we ons maar begeven, dat we eigenlijk vaak ook te veel eten: ons lichaam moet meer verwerken dan het aankan, dit leidt op lange termijn tot verzwakking van ons lichaam;

 

- verschillende visies op gezonde voeding (in de media, talloze boeken,...): op zich een goede evolutie, er is tegenwoordig veel aandacht voor gezonde voeding maar we worden vaak overstelpt met (soms tegenstrijdige) informatie rond wat nu de juiste, gezonde voeding voor ons lichaam is, welke voedingssupplementen we moeten nemen enz... waardoor we het bos soms niet meer zien door de bomen. En daardoor misschien afhaken als het aankomt op verandering van ons voedingspatroon...? 

 

 

Zenzi wil tegemoetkomen aan deze vaststellingen, door het geven van gepersonaliseerd voedingsadvies, met de nadruk op "gepersonaliseerd".

Ieder persoon is uniek: we hebben een uniek lichaam dat een uniek verleden heeft, ook als het aankomt op voedingsgewoonten en opgebouwde voedingstekorten. Het is daarom niet mogelijk om een algemeen geldend voedingsschema op te leggen voor iedere mens op deze wereld, er zijn zoveel verschillen (klimaat, levenswijze, structuur van het lichaam, erfelijkheid, conditie van het lichaam, voorkeuren, individueel opgebouwde kwalen/tekorten in ons lichaam, enz.).

Een aantal algemeenheden zijn uiteraard wel van toepassing op ieder van ons, maar zelfs zaken die tot voor kort als algemeen goed werden aanvaard (bijv. melk is goed voor je botten, neem elke dag graanproducten, eet veel fruit,...) worden vandaag de dag in vraag gesteld.

Zenzi pleit ervoor om terug voeling te krijgen met wat écht goed voor ons is, om stapje voor stapje te gaan ontdekken en ervaren welke voeding goed bij ons past en hoe we ons eigen unieke lichaam het beste voeden. Ons niet af te stemmen op wat anderen zeggen dat goed voor ons is, hoe goed die bedoelingen ook kunnen zijn!

Laat je niet verleiden tot "gemakkelijke oplossingen" waarbij je dingen worden beloofd, nee, vertrouw eens op je eigen waarnemingen en reacties van je eigen lichaam op wat je eet en drinkt.

Dit proces van bewustmaking en meer voeling krijgen met wat voeding met je doet, gebeurt uiteraard niet van de ene dag op de andere, het is een geleidelijk proces waar je wat tijd en energie in moet steken (maar die krijg je dubbel terug!). 

 


 

Persoonlijke aanpak

 

Ik wil vooraf verduidelijken dat ik geen diëtiste of voedingsdeskundige ben (geen lange studies in die richting, wel voedingslessen en workshops tijdens mijn shiatsu-opleiding). Ik ben echter wel een "ervaringsdeskundige" als het aankomt op het verbeteren en in balans brengen van je gezondheid door middel van voeding.

Ik heb aan "den lijve" ondervonden (en dit heel geleidelijk aan, het is een traag, hobbelend parcours dat nog altijd bezig is trouwens) wat voor een enorme impact de juiste voeding op je lichaam en geest kan hebben. Het is een passie van me geworden waarover ik graag lees en leer!

 

Daarom voel ik me ook gesterkt in het gaan adviseren van anderen. Ik hoop vurig dat mijn eigen ervaring van waarde kan zijn in het begeleiden en coachen van anderen. Tegelijk besef ik ook dat mijn lichaam uniek is, net zoals dat van een ander, en dat mijn ervaringen niet zomaar "verplaatst" kunnen worden naar anderen, maar ik ben ervan overtuigd dat een aanpak die erop gericht is om:

 

- goed te luisteren naar wat je vertelt,

 

- proberen te begrijpen wat je nodig hebt om dingen te kunnen veranderen,

 

- de juiste conclusies te kunnen trekken op vlak van je ervaringen,

 

- te kunnen omgaan met het parcours dat je zal volgen (positiviteit/negativiteit, bewustwording, openheid, jezelf tegenkomen, hoop, succesjes, tegenslagen, frustratie, enz.)  

 

een goede basis vormt om je op weg te helpen veranderingen aan te brengen (én te behouden) in je voedingspatroon.  

Je zal voelen dat hoe intensiever en grondiger je een veranderingsproces beleeft, des te meer zullen je lichaam én geest gemotiveerd zijn om deze toestand te behouden, des te "natuurlijker" zal dit gevoel ook voor je worden, waardoor je echt een transformatie kan bewerkstelligen.  

 

 


 

Wat kan/mag je verwachten van een sessie voedingsadvies?

 

Een sessie voedingsadvies start altijd met een gezamenlijke bespreking van wat je wil bereiken met het gevraagde advies. We bespreken samen de beste aanpak voor jou: hoeveel tijd kan en wil je ervoor vrijmaken? hoe gemotiveerd ben je? waar staat je kennis en gevoel rond de goede voeding voor jouw lichaam op dit moment? hoe traag of snel reageert jouw lichaam op veranderingen?

Je kan altijd zelf aangeven hoeveel sessies je zelf zou willen volgen, of je bekijkt het op ieder moment en laat het me weten. 

 

 

 

 

 

 

Een sessie voedingsadvies kan dus bestaan uit:

 

- bespreken van het doel van het gevraagde voedingsadvies: gezondheid verbeteren? energie verhogen? kwaaltjes oplossen? gewichtsverlies? hoe omgaan met intoleranties/allergieën? aanpassen van voedingsgewoonten in het dagelijkse leven/gezinsleven? natuurlijk, eenvoudig en creatief leren omgaan met voedsel? 

 

- grondige analyse van huidig voedingspatroon/gewoonten: talloze vragen komen hier aan bod en worden uitgespit: wat eet en drink je juist? hoeveel eet je? hoe eet je (snel, traag, van wat is dit afhankelijk)? in welke omgeving eet je? waar en wanneer doe je je aankopen? hoe bereid je je voedsel? hoe hebben emoties en stress een invloed op je eetpatroon? hebben de seizoenen een invloed op je eetwijze? hoe pas je je eigen eetcultuur aan in functie van je gezin? 

 

- stap voor stap bespreken we hoe en wanneer je best veranderingen kan aanbrengen in je voedings- en eetpatroon en we bespreken telkens grondig de effecten hiervan (wat heb je zelf ervaren/waargenomen?)

 

- telkens wordt ook wat informatie meegegeven rond diverse aspecten van voeding: wel of niet gezond? is biologisch nu beter? wat is een goed evenwicht? welke zijn de verschillende opvattingen over voeding - traditionele voedingspiramide en nieuwe opvattingen (bijv. voedingszandloper), macrobiotiek, ayurveda, raw food, superfoods, enz...), zin en onzin van supplementen? 

 

- het coachen en motiveren van je vooruitgang (die soms ook uit tijdelijke achteruitgang zal bestaan), luisteren naar je ervaringen en bespreking van effecten van  veranderingen.   

 


 

Duur en tarief van een voedingssessie

 

De duur van een sessie is afhankelijk van de nodige input,  coaching, feedback... (duur ongeveer 1 uur)

Het tarief voor een sessie voedingsadvies bedraagt 40€. 

 


 

 Laat je stofwisselingstype bepalen

 

Ik heb de voorbije 10 jaar heel veel geëxperimenteerd met en gelezen en geleerd over het effect van voeding op mijn lichaam en energie en mijn persoonlijke klachten. 

De voedingsvisie die er voor mij persoonlijk met stip bovenuit springt is de “5 elementen-visie”: ze is ontstaan in de traditionele Chinese geneeskunst (waar ook shiatsu is uit voortgevloeid). Wees niet bang, je hoeft niet Chinees te gaan koken. De 5 elementen-leer is ondertussen al een tijdje geassimileerd aan onze Westerse cultuur.

Kort gezegd biedt deze leer handige kapstokken om te leren eten wat voor jouw energetische toestand op een bepaald moment nodig is. Ze houdt rekening met de conditie van jouw "organen" op een bepaald moment (is altijd in beweging) en de thermische eigenschappen (van koud tot heet) van voedingsmiddelen. 

Eenvoudig voorbeeld: rauwkost eten in de winter koelt je lichaam af en kost het lichaam veel energie, dus beter niet doen. Wist je dat groene thee heel afkoelend werkt op het lichaam?  Niet aan te raden als je lichaam al onderhevig is aan koudeklachten. Je maag en milt hebben graag warme ontbijten, zodat het spijsverteringsvuur goed blijft branden. Maar je kan ook hitteklachten hebben in je lichaam (ontstekingen, verhitte lever door opgebouwde boosheid...), en dan ben je niet gebaat bij het eten van verwarmende voedingsmiddelen. Enz... 

De bedoeling is dat je heel ontspannen, en op het ritme van de seizoenen, met je voedingsgewoonten omgaat, dat je bewust leert VOELEN waar je lichaam nood aan heeft, energie van krijgt en op een zuivere manier “warm” van wordt. Dus zonder omwegen die je tijdelijk een up-gevoel geven. 

En daar wringt nogal eens het schoentje, voelen we nog wel goed aan waar ons lichaam gelukkig van wordt?

Er zijn zoveel zaken die ons stress bezorgen (ook te veel met voeding bezig zijn geeft stress!) dat we het werkelijke effect van een voedingsmiddel op onze gezondheid niet meer altijd zo zuiver kunnen voelen. En dan wordt het giswerk en beginnen we te grijpen naar adviezen van experts, die algemene richtlijnen geven die voor iedereen zouden gelden, terwijl we allemaal constitutioneel, energetisch, metabolisch ook zo verschillend kunnen zijn.

Misschien ben je al een hele tijd dingen aan het eten die eigenlijk niet goed voor je zijn, maar voel je dit niet meer, en ben je steeds dieper liggende klachten gaan ontwikkelen daardoor. Misschien houdt een bepaalde overtuiging/gedachte jezelf in de ban en denk je dat vegetarisch/ veganistisch zijn, raw foodie zijn, vleeseter zijn, whatever,... het beste voor je is, maar ben je tijdelijk verblindt geraakt door je eigen gecreëerde overtuigingen? Dat is mij nu echt nog nooit overkomen...  

Het traject van een gezondheids, overwicht- of vermoeidheidsprobleem kan soms complex zijn en heeft mede vaak ook emotionele oorzaken. Alles hangt met alles samen! 

 

De 5 elementen voedingsleer is natuurlijk ook niet helemaal bij machte om al onze problemen op te lossen, daarvoor is het leven te complex en spelen er meerdere factoren een rol. Ze is een leidraad om ons op weg te zetten. Ik stelde vast dat het volgen van de 5 elementen leer niet voor iedereen dezelfde gevolgen had en ging daarom op zoek naar iets bijkomend dat nog meer rekening zou houden met de uniekheid van ieder mens.

 
Ik vond dit bij de Duitse Dr. Karin Stalzer, een voedingsconsulente die de 5 elementen leer combineert met de leer van de stofwisselingstypes: “metabolic typing”. En met groot succes, ze heeft een drukbezochte praktijk waarin ze mensen volgens deze inzichten coacht naar een betere gezondheid.   

Er bestaan 6 verschillende dominante stofwisselingstypes (en dan nog enkele subdominante). De verhoudingen van vetten, koolhydraten en eiwitten die je dient te eten zijn per stofwisselingstype verschillend.  

Als je je stofwisselingstype kent, kun je hiermee rekening houden om je lichaam zo goed mogelijk te helpen in het opslaan en verwerken van energie. En dat voel je, daar krijg je iets voor terug! 

 

Houd je van vlees – orgaanvlees zelfs – maar durf je daar niet aan toe te geven omdat iedereen roept dat het ongezond of onverantwoord is? Of vind je vlees niet lekker en bloei je juist op door veganistisch eten? Had je als kind al een afkeer van fruit? Vraag je je af waarom je zo gevoelig bent aan melkproducten en iemand anders niet of minder? Waarom iemand anders ongeveer hetzelfde eet als jij en toch anders reageert in toename of verlies van lichaamsgewicht? Waarom er mensen zijn die bijna geen groenten “lusten” en eten en er toch vrij gezond uitzien en zich goed voelen? De leer van de stofwisselingstypes brengt hierin verduidelijking! 

We hebben doorheen onze opvoeding allerlei overtuigingen meegekregen en adviezen voorgeschoteld  gekregen (die voor alle mensen van onze hele bevolking tegelijk gelden, is ongenuanceerd!), die ons hebben afgeleid van ons eigen stofwisselingstype.

Wat je als kind graag at en toe aangetrokken was, kan al een indicatie geven over je stofwisselingstype, als kind ben je immers nog beter afgestemd op je intuïtie, en laat je je nog niet te veel leiden door adviezen, overtuigingen uit de buitenwereld.  

Ik wil je een persoonlijk voorbeeld geven uit mijn eigen leven. Ikzelf ben als kind altijd een grote fan geweest van groenten, ik kon echt opleven bij het zien en eten van alle verschillende soorten groenten. Ik at ook wel vlees mee omdat het mee opgediend werd, maar echt genieten zoals bij het eten van groenten was het niet. Toch bleef ik vlees eten, omdat het in het gezin aangeboden werd en ik erbij wou horen en mijn gevoel niet durfde opeisen toen (emotionele oorzaak).

Later in mijn leven, toen ik hard begon te werken aan het dichter in contact komen met mijn hooggevoeligheid, begon ik automatisch minder en minder vlees te eten, dat ging organisch/vanzelf, zonder dat ik daar een beslissing toe nam, of vanuit ethische of ideologische overwegingen. Dat voelde gewoon juist. Slechts af en toe, voel ik een verlangen naar een stukje vlees, en dan doe ik dat ook gewoon. 

7 jaar geleden kwam mijn dochter op de wereld. Overtuigd als ik was van mijn eigen voedingspatroon (veel groenten en granen, weinig zuivel, zelden vlees) dat goed voor mij werkte, wou ik, uiteraard omdat ik het beste voor haar wou, dat ook zo voor haar doen gelden. Na 5 jaar borstvoeding (een lange periode waarin zij heel weinig andere voeding at, zij was echt verslaafd aan “mamamelk”), begon ik te zien dat zij intuïtief vroeg om en ook echt gelukkig werd van vlees, kaas, brood, allemaal dingen die ik amper at! Ze at amper groenten, dat kon toch niet, ik als groentenfanaat! En als ze al groenten eet, moeten die rauw zijn.

In het begin was het heel moeilijk voor mij om dit helder te kunnen zien en te aanvaarden en haar dit dan ook allemaal aan te bieden. En toen volgde ik het seminarie van de stofwisselingstypes bij Dr. Stalzer en vielen de puzzelstukjes ineens in elkaar…

Ik blijk als stofwisselingstype een “sympathetic type” te zijn: dat zijn de mensen wiens metabolisch systeem gelukkig wordt van wat wij nu “vegetarisme” en “veganisme” noemen. Tijdens het seminarie kwam ik ook te weten dat er een “fast oxidizer’ stofwisselingstype blijkt te zijn, en dat zijn mensen wiens metabolisme baat heeft bij het eten van vlees, veel vetten, zuivel en eerder aangetrokken zijn tot raw food dan gekookte groenten. En ook dat dit mensen zijn die graag borstvoeding hebben (onder meer omdat dit vele soorten vetten bevat)… Er begon iets te dagen… 

Ik schafte mijzelf het test-systeem aan om stofwisselingstypes bij mensen vast te kunnen stellen en deed dit thuis bij mijn dochter. En ja, zij blijkt een “fast oxidizer” te zijn! Dit was voor mij zo leerrijk om te ervaren, alles klopte met wat zij en ik aanvoelden, maar al die overtuigingen en adviezen van experts die we dagelijks te horen krijgen, zaten een helder en intuïtief handelen wat in de weg. 

De stofwisselingsleer heeft me geholpen om weer meer bewustzijn te krijgen rond het zoeken naar de eigen waarheid en het leren kennen en aanvoelen van het eigen lichaam en dan gefocust daarnaar te handelen. Ik laat mijn dochter nu dus met een gerust moederhart veel vlees, zuivel, vetten, brood en rauwe groenten en fruit eten en geniet van het feit dat zij daar heel gelukkig mee is.

 

Ik kan tijdens een consult je stofwisselingstype uittesten. Je krijgt in het consult uitleg over de verschillende types, hoe en wanneer zij best eten, voorbeeldmenu's, en een documentatiemapje met advies dat van toepassing is op jouw sfofwisselingstype.

Duur van een sessie "metabolic typing': 1,5 uur

Tarief: 75 euro